Case Study – Orange Polska

 

Własnoręczne, elektroniczne podpisywanie umów w punktach sprzedaży

Orange jest wiodącym dostawcą usług telekomunikacyjnych w Polsce, posiadającym ponad 15 milionów abonentów telefonii komórkowej. Orange zapewnia również telefonię stacjonarną, telewizję i internet szerokopasmowy, w tym superszybką sieć Fiber, a także portfolio rozwiązań dla klientów biznesowych.

W ponad 600 punktach sprzedaży przedstawiciele i partnerzy Orange projektują pakiety usług dostosowane do indywidualnych potrzeb i podpisują ponad 100 różnych rodzajów umów z klientami.

W 2017 Orange Polska jako pierwszy operator telekomunikacyjny w Polsce wdrożył w pełni elektroniczne podpisywanie umów w punktach sprzedaży.

Wyzwanie

W przeszłości przedstawiciele Orange drukowali wielostronicowe umowy zawierane z klientami w dwóch egzemplarzach. Pracownicy back office Orange skanowali podpisane umowy i przekazywali papierowe oryginały do centralnego magazynu archiwalnego. Klient otrzymał papierową kopię umowy.

W ramach procesu innowacji i cyfrowej transformacji biznesu Orange poszukiwał sprawdzonego rozwiązania do prawnie wiążącego elektronicznego podpisywania umów.

Rozwiązanie

W 2017 roku firma Orange wybrała Infinite IT Solutions, doświadczonego polskiego integratora systemów, aby zapewnić rozwiązanie eliminujące papier w punktach sprzedaży. W ścisłej współpracy z ANASOFT jako sprzedawcą Signatus Electronic Signature oraz firmą Samsung jako dostawcą bezpiecznych urządzeń mobilnych, Infinite dostarczyło rozwiązanie pilotażowe w ciągu niecałego miesiąca. Bardzo udane wdrożenie pilotażowe w 2017 r. zachęciło Orange do wprowadzenia podpisu elektronicznego Signatus we wszystkich 198 własnych punktach sprzedaży. Później rozwiązanie zostało w pełni wdrożone i uruchomione na prawie 1000 urządzeń Samsung w całym kraju, dzięki czemu Orange stał się pierwszym operatorem telekomunikacyjnym w Polsce, który zapewnił elektroniczne podpisywanie umów z klientami bez użycia papieru. Od chwili uruchomienia elektronicznego podpisu do dziś:

  • Ponad 760 tysięcy klientów podpisało umowy na tablecie.
  • Blisko 4.5 milliona kartek papieru zostało zaoszczędzonych.
  • Około 400 drzew zostało ocalonych.

Obecnie przedstawiciel Orange tworzy umowę z klientem w głównym systemie. Następnie klient za pomocą tabletu zapoznaje się z umową, wyraża wszystkie wymagane prawem zgody oraz składa własnoręczny podpis za pomocą rysika Samsung S Pen. Ekran tabletu jest w pełni dostosowany do procesu biznesowego i identyfikacji wizualnej Orange, a podpisywanie jest interaktywne, dzięki czemu procedura podpisywania jest bardzo intuicyjna. Po podpisaniu umowy klient otrzymuje pocztą elektroniczną kopię umowy, a Orange przechowuje drugą kopię w archiwum cyfrowym. Na życzenie klient może otrzymać również kopię drukowaną. „Ekran tabletu jest w pełni dostosowany do procesu biznesowego i identyfikacji wizualnej Orange, a podpisywanie jest interaktywne, dzięki czemu sama procedura jest bardzo intuicyjna.”

Rezultaty

W pierwszym kwartale funkcjonowania Signatus klienci Orange podpisali ponad 100 000 elektronicznych umów, co oznacza ponad 0,5 miliona zaoszczędzonych stron papieru. Orange czerpie korzyści z przyspieszenia procesów biznesowych, co przekłada się na wzrost satysfakcji klientów i efektywności operacyjnej. Orange planuje rozszerzenie rozwiązania na setki współpracujących punktów sprzedaży oraz prawdopodobnie na inne zastosowania w wielokanałowym podejściu do klienta.